Technika stále moudřejší, lidi stále hloupější...

Při pohledu na čelně sražené vlaky v Krušných horách se nutně člověk musí ptát po smyslu technického zabezpečení, které není ani na úrovni prostých lidských smyslů... 

Jednokolejná trať. Každý ví, že dva vlaky si na ní vyhnou jedině na nádraží, kde jsou výhybky. 180 let od vzniku drah to tak funguje - a prakticky nikdy se nic nestalo. A tak překvapí, že v době satelitů, vysílaček, mobilních telefonů a nejrůznějších zabezpečovacích senzorů není bezpečnost cestujících zajištěna ani tak, jak byla před sto lety - kdy každý od dráhy věděl, že nemůže vyjet, dokud nepřijel vlak z protisměru. Věděl to výpravčí, věděl to strojvůdce, věděla to celá osádka vlaku - chyba prakticky vyloučena. A to to všechno stálo jen na "lidském faktoru". 

Nezbývá, než žasnout nad tím, že ani tyto jednoduché zásady z počátku železnic dnes nejsou samozřejmostí - přičemž zjevně ničím jiným nahrazeny nebyly. Natož něčím lepším. 

Jak to, že strojvůdce klidně vyrazí na trať, když ví, že nepřijel vlak z protisměru ? Jak to, že ho výpravčí klidně pustí ? 

Jak to, že je nikdo nezastaví, když už vyjeli, ani když už se staly tak tragické omyly - a někdo přece musel vědět, že jedou na jednokolejné trati dva vlaky proti sobě ?? Mohli jim přece zavolat, dát znamení, spustit návěstidlo... 

Jaká má ta trať jiná zabezpečení, když žádné zjevně nefungovalo ? 

Ba ani to nejjednodušší, že by se totiž strojvůdci před střetem navzájem viděli a alespoň rychle brzdili ? 

Pokud vím, mívají dnešní lokomotivy čidla jak na pohyb před sebou, tak bývají čidla v kolejích, indikující pohyb. 

Nic z toho ? 

A nezodpovědní lidi k tomu. 

Smutná vizitka. A - jak typická ! 

Bohužel, tady na ni doplatili nevinní. A hodně rychle. 

Jinde to tak bezprostřední účinky nemívá. O to je pak těžší tu lidskou neschopnost indikovat, a odstranit. 

_________________

_________________

 

https://www.novinky.cz/krimi/clanek/horal-ktery-dorazil-k-vlakum-jako-prvni-takovy-pohled-jsem-nikdy-nezazil-40329922#seq_no=1&source=hp&dop_ab_variant=387300&dop_req_id=5hNvUX9UEkZ-202007080930&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=

 

 Strojvůdce si spletl dny, nevěděl, že už není svátek, ale všední den : 

https://www.novinky.cz/krimi/clanek/strojvedouci-si-zrejme-popletl-pred-nehodou-u-perninku-dny-40329997#seq_no=3&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.web.nexttoart&dop_req_id=BORd3lhjBo4-202007081502&source=article-detail

_____________________

_____________________

Na druhý den to z nich vypadlo :

Trať,

ani lokomotiva,   

nebyla nijak zajištěna    

 

 - protože se šetří na zajištění. To kompatibilní, evropské, je prý moc drahé, tak pro jistotu nemají vůbec žádné, aby se na to drahé dřív ušetřilo...

Existuje sice levnější a taky účinné - ale aby se na to dražší ušetřilo, tak se bude ještě 10 let jezdit bez zajištění a můžete jen trnout, na co kdy který strojvůdce zase zapomene... 

Doufejme, že výplaty odškodného budou natolik zajímavé, že úvahy o "ušetření" za cenu jízdy bez zajištění rychle rozptýlí. 

 

Kdyby tohle dělal řidič na svém autě, tak mu seberou techničák a ještě ho zavřou... Za obecné ohrožení. 

 

 

 

 

 

________________________

________________________