Ke Dni lidských práv : Dopis ministru Blažkovi

Kdysi jsme udělovávali cenu Bílé vrány české justice. Jistě chápete, že Vám to asi nebude. 

+ několik legislativních změn... 

_____________________

____________________

 

Pan

JUDr. Pavel Blažek,

ministr spravedlnosti ČR

 

            Pane ministře,

Postupující paralýza Vašeho resortu mě nutí podat Vám tento legislativní podnět a návrh, a to i přesto, že je mi zřejmé, že pro jeho realizaci neuděláte nic, snad s výjimkou bagatelizace.

Jde o to, že paralýza Vašeho resortu nabyla rozměrů, které si dříve nikdo nedokázal představit.

Za poslední 3 měsíce jsem byl celkem 3x bezdůvodně zatčen, pokaždé přímo v zaměstnání, z toho jednou na to navázala i domovní prohlídka.

V Brně, pokud je mi známo, tedy městě, které jistě znáte především Vy, byť asi z té nejhorší stránky, probíhá už skoro rok exekuce pro 0,00 Kč, aniž by byl kdokoliv schopen ji zastavit jako zjevený nesmysl.

Soudem pověřená insolvenční správkyně si zorganizuje dražbu nemovitosti, aniž o tom uvede sebemenší zmínku v INS rejstříku a ještě se diví, co se komu nezdá.

Soudkyně krajského soudu, která nad ní má vykonávat dozor, nejen že ho nijak nevykonává, ale ještě osobně iniciativně zfalšuje rozsudek odvolacího soudu – tak, aby mohla spolu s INS správkyní krást další nemovitosti.

Mám pokračovat ?

V každém civilizovaném státě by podobné případy byly nemožné a podobné osoby by byly dávno v kriminálu, ne na soudě, a ministr, za ně zodpovědný, v politické izolaci.

To, že Vy dosud nejste, výmluvně svědčí o tom, do jakého marasmu jsme se to dostali a jaká garnitura lidí zde dnes vládne.  

Jistě uznáte i Vy, že tohle není běžný standard výkonu spravedlnosti v právním státě. Byl by podivný i v té nejhorší totalitě, natož v údajné demokracii.

Současná justice nemá nic společného s demokracií, pokud to někdo tvrdí, buď neví, co demokracie je a na čem je založena, nebo cíleně lže.

A na čem je demokracie založena ? To není jen svobodné hlasování, protože i loupežníci mohou svobodně hlasovat, např. o způsobu rozdělení lupu, přesto by to asi málokdo za demokracii označil.

Demokracie jako společenský řád je především úctou k osobě jednotlivce a jeho nedotknutelnosti a jeho nezadatelným právům, k soukromému vlastnictví a nedotknutelnosti domova a obydlí.

Jakou úctu k osobě jednotlivce a k jeho základním právům, včetně práva na osobní důstojnost, asi má státní zástupce, když první, co ho napadne, je přepadnout vyšetřovaného v zaměstnání a nechat ho odvléct na policejní stanici ?

Neodsouzeného člověka, který je navíc – a to ještě jen podle onoho státního zástupce – podezřelý ze zjevně bagatelního trestného činu, kde ani podle zákona nehrozí víc než rok odnětí svobody (tedy nelze danou osobu vůbec vzít do vazby), a to za stavu, kdy už mnohačetně dříve soudy či jiné orgány konstatovaly, že podobné jednání znaky trestného činu nenaplňuje ?

Jakou úctu a respekt k ochraně domova a soukromí asi má soudce, který nařídí domovní prohlídku u nestíhané osoby pro podezření vyvolaná známě prolhanou, nevěrohodnou osobou, se kterou i samy státní orgány měly mnohačetné problémy, když je bezdůvodně provokovala – a najednou se – z hodiny na hodinu – stala nejvěrohodnějším zdrojem informací, když šlo o to pronásledovat „zájmovou osobu“ ?

Protože justice prokázala – a denně dále prokazuje – že dlouhodobě není sama schopna žádné nápravy a že naopak padá stále hlouběji, jsouce v izolaci od ostatní společnosti a především že není schopna respektu základních demokratických hodnot – navrhuji Vám provedení některých základních nápravných opatření, vedoucích rychle ke změně, a to přesto, že je mi zřejmé, že Vy je rozhodně realizovat nebudete.

Ale dokud jste ministrem spravedlnosti a dokud součástí ministerstva je i legislativní odbor, podávající návrhy zákonů Sněmovně, je nutno tuto cestu znát a využívat, bez ohledu na její současné personální obsazení.

I.             První zásadní návrh, realizovatelný možná formou vládního opatření,  se týká přímo Vaší pozice – a zní:  Funkci ministra spravedlnosti NESMÍ  nadále vykonávat osoba doposud jakkoliv spjatá s justicí a na ni navazujícími profesemi. Tedy ŽÁDNÝ ADVOKÁT, natož SOUDCE.

Je to proto, že justice se dostala do stavu absolutní izolace od ostatní společnosti, kdy osoby v ní pracující zdegenerovaly natolik, že si nejsou vůbec vědomy standardů běžných jinde, v ostatních resortech, natož v zahraničních firmách, majících své pobočky v ČR. Pro justici se tak KAŽDÁ kvalita stala dostatečně vyhovující, a to i za stavu, kdy jinde by totéž bylo buďto zhola nemožné, nebo vedlo k okamžitému konci působení dané osoby při takové kvalitě odváděné práce. Je to dále proto, že justice NENÍ ZODPOVĚDNA SAMA SOBĚ, natož nějaké Soudcovské unii, jak se zcela mylně domnívá a chová – ale ostatní společnosti, a to za výkon spravedlnosti. Je to dále i proto, že ministr spravedlnosti je pověřen praktickou ORGANIZACÍ CHODU JUSTICE, nikoliv teoretickým bádáním nad funkcí a institutem práva, musí to být proto osoba s prokazatelnými organizačními schopnostmi a dosavadními úspěchy při organizaci nemalého celku – a zdá se, že osoby právně vzdělané skýtají tyto kvality jen zcela výjimečně. Konečně, musí to být i osoba nezatížená zdegenerovanými standardy nebo mafiánskými závazky vůči zájmovým skupinám, dnes v justici masově působících.

Je současně možné, že toto legislativní opatření může mít jen přechodný charakter, do doby, než se justice dostane na úroveň ostatních resortů národního hospodářství a bude schopna plnit standardy jinde běžné.

II.         

I další opatření může mít jen přechodný, byť dlouhodobější charakter, do doby, než se podaří vychovat takovou generaci právně vzdělaných osob, která bude ctít respekt k nedotknutelnosti jednotlivce, jeho práv, jeho obydlí a jeho základních svobod (svoboda vlastnit majetek, svoboda podnikatelská, svoboda slova) – a bude znít  - coby aktuální změna trestního řádu - takto :

Zahájení trestního stíhání osob, které se mohou prokázat nejméně dvěma dříve zastavenými trestními stíháními, nebo dvěma a více zprošťujícími soudními rozhodnutími, bude nadále možné JEN PO SOUČASNÉM SOUHLASNÉM STANOVISKU MINISTRA SPRAVEDLNOSTI A PRESIDENTA REPUBLIKY,  u představitelů občanských hnutí či sdružení ještě navíc i souhlasným stanoviskem představitele jednoho z občanských sdružení, práci justice dlouhodobě aktivně sledujících a kriticky analyzujících.

Ta jsou v současnosti v České republice pouze dvě, a to Šalamoun a K 213.

Podobný návrh legislativní změny jsem poprvé podával již před 12-ti lety presidentské kanceláři, tehdy ještě presidenta Václava Klause, odpovědí byl pouze diletantský výsměch, prokazující, že presidentská kancelář neměla ani tehdy (natož dnes) o stavu a charakteru justice nejmenší potuchy a myslela si, že chci pouze zviditelnit sebe, nebo naše sdružení.

Pravdivost a důvodnost všech činů a návrhů nejlépe prověřuje čas – takže, po prověření časem, tedy po dalších 12-ti letech, musím konstatovat, že po celých těchto 12 let, prakticky bez ustání, probíhalo nějaké trestní stíhání vůči mé osobě, jejichž souhrnným výsledkem je, že v současnosti mám 11 pravomocných zprošťujících rozsudků (!!!), což – samo o sobě – je informací zcela alarmující – a za tohoto stavu probíhají ještě další 4 trestní řízení, navzájem si podobná jako vejce vejci, v nichž se – za jinak stejných okolností – proměňují pouze jména aktérů, s výjimkou mého a která postupně rovněž končí zprošťujícími rozsudky.

Zásadní otázka pak zní :  K TOMU MÁME JUSTICI  ?? K tomu, aby pořád dokola, a pořád dokola zcela beztrestně, pronásledovala vytipované osoby, od nichž se právem obává nápravy dnešního děsivého  - a stále se zhoršujícího - stavu ?

Kolik to pronásledování k dnešnímu dni stálo ?? Aniž jeho iniciátoři museli zaplatit byť jen jedinou korunu, ať už na jeho nákladech, nebo na následném odškodném ?

 

III.

Praktické opatření k práci státních zástupců, např. formou vyhlášky :

Státní zástupce, který dal souhlas se zadržením osoby nebo jejím omezením na svobodě, aniž tato osoba byla odsouzena, při podezření z bagatelního trestného činu, především slovního, u kterého hrozí trestní sazba neumožňující vazební stíhání, ve státní službě, a nejen u státního zastupitelství, definitivně skončil.

Totéž pravidlo platí, byly-li osoby zadrženy sice důvodně, ale způsobem označitelným jako nešetrný, natož provokující, tedy zejména na svém pracovišti nebo při veřejném shromáždění,  byla-li jiná možnost zadržení či provedení úředního úkonu, zejména pak doručení.

 

IV.

A konečně – za čtvrté : Blíží se opět výročí Dne lidských práv. Stav lidských práv v ČR je – především díky Vámi představované justici – ne špatný, ale přímo děsivý. V mnoha ohledech ještě horší než byl za stalinismu nebo nacismu. Neboť ani nacisté, ani stalinisté nepronásledovali osoby pouze pro vlastní potěšení, ale z ideologických, byť zjevně zvrácených důvodů.

Naše sdružení tradičně udělovávalo cenu Bílé vrány české justice. Těm, kteří si ji zasloužili.  Naposledy byla udělena v r. 2012, a to tehdejší předsedkyni Nejvyššího soudu ČR, Ivě Brožové. Od té doby ji už nebylo komu udělit. Vám ji udělovat – jak jistě chápete – nebudeme – ale něco v této souvislosti bych pro Vás přece měl :

A sice – VÝZVU K OKAMŽITÉMU ODSTOUPENÍ Z FUNKCE  ministra spravedlnosti, stejně, jako v r. 1989 odstoupil Gustáv Husák, coby ztělesnění předchozích – špatných -  (ne)pořádků.

Domníváme se, že to je v současnosti to nejužitečnější, co můžete pro spravedlnost, i celou společnost, osobně udělat a současně – že by to byl patrně i jediný čin, na který byste zpětně mohl být i občansky hrdý.

Přeji Vám spokojené a klidné  Vánoce.

Takové, jaké díky Vám a Vámi ztělesňované justici mnozí nevinní a spravedliví mít nebudou.

S pozdravem             

                                                                                              Ing. Jiří Fiala

                                                                   předseda o.s. K 213

 

 

 

 

________________________

_______________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________________

____________________________