Zpráva inspekce: Jedno takové gymnázium jsme právě viděli !!

csi

Na gymnázia se dostanou i čtyřkaři a učitelé neumí anglicky, zjistila inspekce

20. prosince 2010  13:58
Učitelé neumí na počítačích a nezvládají angličtinu. Revoluce na školách v podobě zavádění vlastních osnov drhne. Na gymnázia se dostanou i čtyřkaři. To jsou některé ze závěrů výroční zprávy České školní inspekce. Dvě stě čtyřicet inspektorů navštívilo během školního roku 2009/2010 celkem 4 843 škol.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/na-gymnazia-se-dostanou-i-ctyrkari-a-ucitele-neumi-anglicky-zjistila-inspekce-1xk-/studium.asp?c=A101220_131928_studium_bar

Jak se školy popraly s reformou, kdy mají učit podle vlastních rámcových vzdělávacích programů (více viz box vpravo), zjišťovala Česká školní inspekce letos poprvé.

"Je tam řada dílčích požadavků, co být ve školním vzdělávacím programu, často administrativního charakteru, namísto toho, aby se učitelé zaměřovali na obsah vzdělávání, na to, co se mají děti naučit," řekl iDNES.cz mluvčí inspekce Libor Vacek.

 

ŠKOLSKÁ REFORMA

I letos se pokračuje ve školské reformě. Podle rámcových vzdělávacích programů se učí v mateřských školkách, v prvním, druhém, třetím a letos nově i čtvrtém ročníku 1. stupně ZŠ a šestém, sedmém, osmém a letos nově i devátém ročníku 2. stupně ZŠ. Loni se přidaly i střední školy.

Smyslem školské reformy, která odstartovala před třemi lety, je, aby školy učily podle vlastních osnov s tím, že místo učení zbytečností a biflování znalostí zpaměti se děti učí spíše komunikovat, vyhledávat informace a samostatně je zpracovávat.

Jedním z minusů školské reformy je také neprovázanost vzdělávacích mezistupňů, tedy přechod z mateřské na základní školu a ze základní na střední.

"Například propojenost rámcového vzdělávacího programu pro předškolní a základního vzdělávání je špatná, ve školkách připravují děti na něco jiného, než co po nich pak chtějí v první třídě na základní škole," řekla iDNES.cz Olga Hofmannová, která stojí v čele České školní inspekce.

Inspekce zároveň uvedla, že podporuje na základních školách plošné testování, které chce zavést v 5. a 9. ročnících ministr školství Josef Dobeš. "Šedesát procent škol už nyní využívá nabídky testování, ale jsou to testy, které nenabízí stát, ale soukromníci," upřesnila Hofmannová s tím, že podporuje i další z Dobešových plánů, a to snížení počtu středních škol.

Inspektoři při svých výjezdech na školy totiž zjistili, že mimo jiné přibývá žáků, kteří se dostanou na gymnázia i přesto, že na základní škole mají na vysvědčení čtyřky.

Učitelé neumí s počítačem a neovládají jazyky

Mezi nedostatky českého školství řadí inspektoři i to, že učitelé neumí využívat ve své práci počítač a internet. "Žáci umí skvěle používat počítače, jsou na Facebooku, na internetu panuje burza s vypracovanými, a mnohdy dobře vypracovanými, maturitními otázkami. Bohužel v tomto ohledu jsou na tom žáci lépe než jejich učitelé," konstatovala Hofmannová.

Druhým minusem podle Hofmannové je, že řada učitelů neumí dobře anglicky. "Když jedou učitelé někam do zahraničí na odbornou stáž, těžko mohou bez angličtiny zjistit, jak učí jejich zahraniční kolegové," dodala inspektorka.

Výroční zpráva upozorňuje také na přemíru administrativy, s níž se školy musí vypořádávat, či špatné financování regionálního školství, které je nepřehledné, protože školy různých zřizovatelů (obec, kraj, soukromé) jsou financovány různě.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/na-gymnazia-se-dostanou-i-ctyrkari-a-ucitele-neumi-anglicky-zjistila-inspekce-1xk-/studium.asp?c=A101220_131928_studium_bar

Bez přihlášení nemůžete vkládat příspěvky.