PL : Reforma soudnictví začíná
- Details
- Category: Reportáže
- Published: Friday, 14 April 2017 12:11
- Written by Ing. Jiří Fiala
- Hits: 2257
Jak uvádí převzatý článek s komentářem našeho varšavského dopisovatele : V justici přicházejí změny, po kterých všechno bude jinak !!
Přesně opačným směrem nežli si přeje naše justiční panstvo se vydává sousední Polsko.
Nikoliv soudcovská samospráva - ta je při současném personálním obsazení soudů naprosto nemyslitelnou, má-li se demokracie udržet - ale striktní zásahy volené vlády, a tedy především ministra spravedlnosti, má-li se v dohledné době justice změnit ze sociálního ústavu pro vysloužilé estébáky a jejich rozsáhlé rody v justici demokratického státu.
Udělají pořádek na soudech. Nadcházejí změny, po nichž vše bude jinak
Změna modelu jmenování a odvolávání předsedů soudů a také rozšíření rozsahu soudcovských majetkových prohlášení a přidělování kauz losem – to je jen část z návrhu strany Právo a Spravedlnost, právě předloženém Sejmu (parlamentu). Novelizace práva o soudním řádu obecných i dalších soudů by měla vejít v platnost 1. července.
Jak již bylo sděleno, jde v poslaneckém návrhu mj. o změnu modelu jmenování předsedů soudů a také místopředsedů „ve směru zvětšení vlivu ministra spravedlnosti na obsazování míst.“
Návrh předpokládá odstoupení od modelu jmenování předsedů soudů apelačních a krajských po získání doporučení valných shromáždění soudců Nejvyššího soudu, (a v případě negativního posudku – po získání pozitivního posudku Zemské Justiční Rady). Dle toho, co se říká v odůvodnění dokumentu, může za současného právního stavu negativní posudek Zemské Justiční Rady možnost jmenování ministrova kandidáta na místo předsedy apelačního nebo krajského soudu zablokovat.
Současně návrh předpokládá ústup od principu jmenování předsedy okresního soudu předsedou apelačního soudu s použitím procedury vystavování kandidátovi posudku – ve prospěch jeho jmenování ministrem spravedlnosti.
Jak psáno v odůvodnění, směují tyto změny k „vytvoření nového modelu jmenování předsedů obecných soudů rozšířením svobody mimistra spravdelnosti jako orgánu odpovídajícího za zaručení správného fungování obecného soudnictví v administrativním rozměru“.
Počítáno je také se změnami v odvolávání šéfů soudů. Návrh předpokládá, že předsedové apelačních, krajských i okresních soudů mohou být ministrem spravedlnosti odvoláni během jejich funkčního období v případě:
- Flagrantního nebo zarputilého neplnění svých služebních povinností;
- Kdy další plnění funkce z jiných důvodů nesměřuje ku prospěchu justice;
- Potvrzení zvlášť nízké efektivnosti aktivit v rozsahu plněného administrativního dozoru nebo organizace práce v soudě nebo soudech nižšího stupně a také
- Při podání rezignace z plněné funkce.
Rozšíření by měl také podléhat rozsah soudci podávaných prohlášení o majetku, a taková povinnost by měla zahrnovat i předsedy soudů. Jak v odůvodnění uvedeno, takováto změna se navrhuje „s cílem zajištění ještě větší transparentnosti osob vykonávajících povolání soudce a také těch, co se zabývají řízením soudu po administrativní linii“.
Změny by měly být zavedeny v řízeních týkajících se jmenování do místa soudce apelačního soudu. Podle odůvodnění projektu, „rozhodující pro jmenování musí být především během služby získané odborné zkušenosti, nikoliv pak stupeň v soudnictví nebo prokuratury, na kterém tyto byly získány“.
Těžko totiž akceptovat situaci, ve které předpoklady umožňující získání místa soudce apelačního soudu splňuje například notář s osmiletou odbornou praxím, nebo na vysoké škole zaměstnaný doktor práva, a nesplňuje je deset let rozsudky vynášející soudce okresního soudu – uvádí se v odůvodnění.
Návrh se týká také „zavedení nových nástrojů vnějšího i vnitřního dozoru nad administrativní činností soudů“; zavedení, jako systémového principu, přidělování kauz soudcům losem a také zásady rovného vytížení soudců na soudech kauzami“.
Na základě navrhovaných změn má být zavedena rovněž možnost „delegování soudce v ministerstvu zahraničních věcí a také prezidentské kanceláři“. V soudních obvodech jmenovaní by měli rovněž být koordinátory v kauzách mezinárodní spolupráce, evropského práva, a lidských práv ve věcech občanskoprávních i trestních.
Vysvětlivky pojmů v současné organizaci polské justice (zejména také pro ty, kdo si rádi přečtou polské internetové stránky nebo sledují polskou televizi) :
Zemská Justiční Rada (Krajowa Rada Sądownictwa): Je povolána s cílem ochrany nezávislosti soudů a soudců. Prezidentovi postupuje návrhy na jmenování soudců. Má právo vystupovat vůči Ústavnímui Soudu ve věcech shodnosti normativních akt se základním zákonem v oboru týkajícím se justice. Ve složení Zemské Justiční Rady jsou: První předseda Nejvyššího Soudu, ministr spravedlnosti, předseda Vrchního Administrativního Soudu, dále osoba jmenovaná prezidentem. 15 soudců Nejvyššího Soudu, soudů obecných, administrativních a vojenských, čtyřech poslanců a dvou senátorů. Funkční období volených členů je čtyřleté. Vedoucí a dva jeho náměstci jsou voleni z řad členů Rady.
Soudnictví obecné: je v Polsku třístupňové – soudy rejonowy, okręgowy, i apelacyjny. Tyto soudy vydávají rozsudky v oblasti práva trestního, občanského, hospodářského a rodinného. Do r. 2001 ještě existovaly přestupkogvé komise, ty však byly Ústavou zrušeny. Mimo obecné soudnictv ještě funguje v Polsku soudnictví vojenské a soudnictví administrativní.
Ad „Sąd rejonowy“ – lingvisticky hodně zhruba „okresní soud“, je jednotka přibližně na úrovni českého okresu, je první instancí,
„Sąd okręgowy“ – lingvisticky přibližně „krajský“, je jednotka vzdálenou analogií českého krajského soudu, vojvodství má Polsko 16, velká část z nich je územně o hodně rozlehlejšími jednotkami oproti českým krajům, některé však přibližně jen o něco větším než české kraje – toto administravní rozdělení je dáno historií a tradicí. „Krajských soudů“ je v Polsku 45. Na příklad v sousedství Čech od Lužické Nysy až po nejsevernější výběžek Rychleb se rozkládá Dolnoslezké vojvodství, jehož hlavním městem je Vratislav, ovšem „krajské soudy“ krom vratislavského jsou na Dolním Sleszku v Jelení Hoře a Svídnici....
Ad „Sąd apelacyjny“ – lingvisticky „odvolací soud“ n. „apelační soud“, je soudní vyššího stupně. Řeší i některé věci, pro které je ze zákona příslušný bezprostředně. Mj. vykonává rovněž funkci disciplinárního soudu a jinak je vyšší instancí vůči soudcům obecných soudů. Spravuje administrační jednotky o velikosti vojvodství, některá územně malá vojvodství nemají apelační soud – apelačních soudů je na 16 polských vojvodství 11 ( apelační soud nemají vojvodství Lubušské (Zielona Góra a Gorzów Wlkp), Opolské, Podleské(Białystok), Varmjisko-Mazurské(Olštýn) a Kujavsko-Pomořanské (Bydhošť)). Tento soud jmenuje i odvolává ministr spravedlnosti na základě posudku Zemské Justiční Rady. Nejvyšší instancí je už Nejvyšší soud se sídlem ve Varšavě.
Poznámka: Zejména z postavení Zemské Justiční Rady je jasně vidět, o co dnes v Polsku jde: Justice převzatá po r. 1989 z komunistické PLR zůstala fakticky beze změny, tou bylo jen zřízení „apelačních soudů“ v r.1990, opět na základě historické kontinuity. Tento stav umožnil v justici silné zakonzervování komunisticko-estébáckých struktur, pokračující umisťováním další generace jejich rodin v dnenším soudnictví. A volby do parlamentu 25. října 2015 přinesly zkrátka čáru přes rozpočet. Dnes organizovaně justice posílá do orgánů EU stížnosti na polskou vládu, k čemuž ovšem není oprávněna, a uvádí nepravdy,a činí tak v aktivní spolupráci s europoslanci destruktivní opozice. Část soudců se snaží účelově kriminalizovat dodnes protikomunistické nebo provládní vystoupení a naopak účelově pomáhat pachatelům některých trestných činů, zejména v majetkové a hospodářské oblasti. Je tu tedy naplnění skutkové podstaty poškozování polských zájmů v zahraničí a také takového konání, jaké nesměřuje ani ve prospěch polské justice. Polskou veřejnost přímo provokovalo někdejší veřejné prohlášení v televizi představitelky Zemské Justiční Rady Gersdorfové, že oni jsou zvláštní kasta... nemluvě o postoji některých soudců v kauzách, které jsem zmínil ve svém zpravodajství v nedávné minulosti....
______________________
______________________
Ano, takhle vypadá justiční revoluce právní, legální a nenásilnou cestou.
Situace v ČR bohužel k ničemu podobnému nesměřuje, žádná vláda se v tomto směru ničeho neodvážila, takže si komunistickou justici zakonzervujeme prakticky na příštích 100 let.
_____________________
_____________________
Comments
Navíc v den, kdy celé Polsko si připomínalo sedmé výroči atentátu na prezidentské letadlo u Smolenska.
V ČR se tentokrát už o novém vystoupení Jourové nepsalo, ovšem v Polsku nezůstalo nepovšimnuto, dokonce hlavním portálem „Wpolitice.pl“. V překladu podávám. Názor si každý pozorný čtenář udělá sám.
Jen připomenu kdo je Fred Zakaria, na kterého se Jourová odvolává: Americký ultralevičák z dnes už zprofanované hystericky proclintonovské a protitrumpovské televize CNN, nazývané proto často i „Communist News Network.“
Tematem vystupování neokomunisty Zakarii je právě Polsko, nejen v CNN, lze jej najít i v putinovské protipolské propagandě dnes práváděné řadou německých medií .
V Polsku je Zakaria znám jako jeden z nejvíce protipolsky zaměřených rádoby politologů, jenž pro svou zavilost není ani na Západě brán s nějakou žhavou vážností.
Freeeurope
_________________
V tom případě Jourová předvedla, co je za neskutečnou hloupou husu (kdo jiný by byl v ANO, že ??), protože jí dokonce ani vlastní zkušenost s měsícem na Ruzyni nestačila (mimochodem, zavřela ji ta samá pakáž z OSZ P - 9 jako poprvé mě). Zjevně si tam pobyla málo.
Babiš jí pak zaplatil ze státního odškodné 6 milionů, čímž si ji evidentně koupil znovu.
Takoví slabí lidé, typické třtiny ve větru - a těžko hledat lepší příklad než je Jourová - nemají v politice co dělat, natož pak v takto vysoce postavených funkcích. Výsledkem je jedině obrovská ostuda - a degradace té funkce jako takové.
Samozřejmě, že má Babišstán strach, stejně jako v časech Solidarity jeho předchůdci v KSČ. Aby se náhodou požadavky na reformu justice nepřelily přes hranice. Taky v našich médiích o tom není ani slovo, ba ani zmínčička... Takže kdo nečte (neposlouchá) polské zprávy, případně naše stránky, tak o tom nemá ani potuchy.
To je přesně to, proč mě teď naposledy odsoudili a chtějí zavřít - jako odvetu za senátorskou kampaň a reálný strach, že by mě jednou přeci jen mohli zvolit - a pak by tohle znělo denně ze Senátu, kde už by se to těžko dalo přeslechnout nebo zahladit.
Jestli z něčeho mají ty postkomunistické svině na soudech strach, tak z takovédle reformy. Dobře ví, že by ji většina ve funkcích nemohla přežít.
A proto dělají všechno proto, aby vliv našeho sdružení na společnost izolovali a eliminovali, jak jen to jde.
Protože až vypukne masová nákaza, tak ji nikdo nezastaví.
Mimochodem, mám pocit, že i polská vláda je poměrně překvapena tím, co na (svých) soudech našla - a možná i tím, že až do jejího příchodu nikdo žádnou změnu nepožadoval...
Originální znění – zdroj:
wpolityce.pl/.../...
Evropa v ohni teroru, ale Evropská Komise „vidí” znepokojující trendy v Polsku a v Maďarsku !!
To musí být žert!
Evropská komise místo toho, aby se zabývala šokující sérií teroristických atentátů v Západní Evropě, znovu se „sklání“ nad Polskem, a také nad Maďarskem. Co se zase nelíbí bruselským byrokratům? Samozřejmě reforma justice.
Evropská komise pozoruje velice znepokojující trendy v Polsku a v Maďarsku – prohlásila v pondělí 10. dubna unijní komisařka pro věci justice Věra Jourová, poukazující na to, že v obou zemích nejsou svobodné volby jedinou zárukou liberálního řádu. Komisařka se takto vyjadřovala při příležitosti prezentace letošní unijní tabulky výsledků justice, která umožňuje porovnání jakosti, nezávislosti a účinnosti systémů justice států EU.
Jourová na tiskové konferenci v Bruselu informovala, že Evropská komise přihlíží v Polsku nejen k situaci kolem Ústavního soudu, ale též reformy Zemské Justiční Rady a dalším změnám v systému justice v Polsku.
„Analyzujme situaci. Jsem spokojena, že Evropská komise, doufám, brzy požádá členské státy o jejich názor.(...).
Diskuse členských států EU na téma situace Polska, v kontextu Evropskou komisí prováděné procedury zákonnosti, musí se konat ještě v tomto pololetí.“ - prohlašuje Jourová.
Jak zdůraznila, Evropská komise bude žádat od unijních států v této věci jejich názory. Neznamená to však vystoupení Evropské komise se žádostí o uvedení procedury proti Polsku, popsané v čl. 7 Smlouvy o EU. Ten umožňuje v krajním případě na zemi porušující zásady demokracie a právního řádu uvalení sankcí.
„Samozřejmě na Polsko a Maďarsko pohlížíme jako na země, kde fungují vlády vzniklé výsledkem svobodných voleb. (Politolog a komentátor) Fareed Zakaria napsal, že někdy účinkem svobodných voleb vznikají neliberální režimy. Zakaria pokračoval, že pro něj svobodné volby nejsou jedinou garancí liberálního řádu v zemi. Napsal, že za to odpovídá nezávislost soudců. Z tohoto důvodu zdůrazňuji, jak důležitou je nezávislá justice v členských zemích“ – řekla komisařka.
„To vidíme v Polsku, když pozorujeme reformy, které se provádí v instituci. Nemusím mnoho hovořit o Ústavním soudu. Přesto konáme (...),. Proto budeme mít tuto diskusi o Maďarsku, poněvadž vidíme v těchto dvou zemích velice znepokojující trendy“ – dodala Jourová.
„Starost“ Evropské komise o zákonnost v Polsku je o tolik grotesknější, že veškeré změny v polské justici se provádějí legální parlamentní většinou a mají za cíl vyvedení polské justice z mentálity doby PLR do novodobých standardů mnoha evropských států.
A snad představitelé Evropské komise povědí přímo, o co v jejich bezdůvodných zasahováních do polských vnitřních záležitostí se jedná?
Snad, tak jak to zdůrazňuje hodně komentátorů, evropským elitám se nelíbí změny, které mají posílit polské místo v Evropě a postavení naší země (Polska) v unijních strukturách?
PAP
Poznámka Freeeurope:
Nakonec dnešní ministr spravedlnosti Ziobro také byl za režimu Občanské Platformy odsouzen dokonce na tři roky, a jsou důkazy, že varšavský soudce Łączewski se domlouval na rozsudku s vedením Občanské Platformy. Neodůvodnil však rozsudek, až teprve těsně před říjnovými volbami do parlamentu a senátu 2015 (což Ústava zakazuje). Byl to viditelně jasný, účelový krok justice s cílem zamezit kandidatuře ve volbách Ziobrovi. Navíc odůvodnění samozřejmě meritorně bylo značně pochybné. Prezident Duda proto využil své ústavní právo ke kroku, jenž v terminologii užívané v českém jazyce se označuje „abolice“, fakticky zrušení rozsudku.
Samozřejmě, že varšavská justice dnes činí až neuvěřitelné průtahy ve věci disciplinárního soudu nad Łączewským, toho akorát z trestního úseku převedla na občansko-právní.
Nemohu předjímat sice budoucí rozhodnutí prokurátorů a soudů, nicméně lze jen obecně dovodit, že popisované změny popsané v článku „Udělají pořádek na soudech. Nadcházejí změny, po nichž vše bude jinak“, pokud opravdu budou realizovány, umožní nejen Łączewského, ale i dejme tomu velkotuneláře předsedu soudu z krakovské kauzy (také na k213.cz popsané před časem) nejen svléci nenávratně z taláru, ale postavit i před soud....včetně těch „kamarádíčků“, kteří je účelově kryli.
Ti se dnes spoléhají na levičáckou spodinu, která se dnes dostala k moci v orgánech EU. Cílová podoba systému fungování justice tak, jak je v Polsku navrhována, se nijak neliší od systému fungování řady západoevropských států, a věřme, že polská vláda se tak jako dosud jejich hrozeb nezalekne, nehledě na to, že zavlečení boje destruktivní polské opozice (s níž polská justice dnes otevřeně postupuje proti vládě) na půdu EU s následky v podobě sankcí nebo omezení práv v EU Polsku by nakonec vedlo k další destabilizaci EU, ne-li k dalším –exitům.
Nejspíše by bylo rozumné předložit celý návrh polské reformy především ministru Zaorálkovi, se žádostí, aby zakročil vůči počínání Jourové nebo se přinejmenším v zahraniční politice ČR rozhodným způsobem od Jourové distancoval , neboť vystupování Jourové na půdě EU nejen značně diskredituje Českou republiku před polskou veřejností, nýbrž vůbec poškozuje česko-polské vztahy.
Jako přes kopírák...
Je jim vidět až do žaludku, a není na tom nic těžkého...
pravyprostor.cz/.../
Presto jiz 13 let CR nezaimplementovala spoustu dulezitych smernic tykajicich se Justice a tak zustava legislativa v CR i nadale komunisticka - od roku 1963!
Z.
V jakém stavu je žaloba na EU, kterou chcete podat kvůli směrnici o zbraních?
Žalobu připravujeme zhruba měsíc s experty ministerstva zahraničí, kteří zastupují Českou republiku u mezinárodního soudního dvora.
Čekáme, kdy směrnice vyjde ve věstníku, potom můžeme žalobu podat.
Za sebe říkám, že směrnici bych neimplementoval do českého právního řádu. Znamená to, že nám budou hrozit sankce nebo kárné řízení.
Ale ona ho EU proti nám povede asi i kvůli migraci a kvótám, které nechceme, takže uvidíme.
Z.
novinky.cz/.../...
___________
Lidi jsou tupí, neznalí a lhostejní. Když se jim to vysvětlí, tak jen zírají - že to nevěděli. A ví jen to, co jim vsunou večer v televizi. Obvykle na Nově nebo na Primě.
novinky.cz/.../...
_______________
Kolik z těch vykázaných bylo skutečnou obětí ?? 90% ??
Dlouhodobý nedostatek vhodných uchazečů o práci u policie chce její vedení řešit zmírněním přísných podmínek pro jejich přijímání, píše Právo.
Do budoucna by tak mohli v rámci náboru uspět i zájemci bez maturity nebo také cizí státní příslušníci, kterým je zatím vstup do služebního poměru zapovězen.
Vyplývá to z koncepčního materiálu o rozvoji policie do roku 2020, který ministerstvo vnitra pod vedením Milana Chovance (ČSSD) nedávno rozeslalo do meziresortního připomínkového řízení.
ekonomika.idnes.cz/.../...
_____________
To se to rozkrádá, co ? Hlavně, když to někdo zaplatí - a nikdo nepotrestá...
Že ho, všiváka, dávno nezavřeli !!!
Sněhové jazyky a závěje na horách. Na Česko míří nečas :
ceskatelevize.cz/.../...
smucr.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=599378
seznam.cz/.../...
Nejvyšší soud (NS) opět zrušil rozsudek nad Lukášem Nečesaným
Nejvyšší soud navíc rozhodl, aby krajský soud změnil senát, který o případu bude znovu rozhodovat, a to s ohledem na pochybení soudu.
Takze kdypak zacne soudni rizeni za zneuziti pravomoci uredniku na soudech a statnim zastupitelstvi a policajtu, kdypak jim bude strzena vyplata kterou si nezaslouzi za cele ty roky? Kdypak zacne vazebin zasedani nebot je vice nez na 100% prokazano ze budou v tretne cinnosti pokracovat? Zase nic, zase absolutni moc a zadna zodpovednost za porusovani zakonu? Zase je uplne jedno ze jejich nadrizeny organ jasne rekl, ze to co cini cini v rozporu se zakonem? Opet zadny trest?
To samozřejmě z justice velmi dobře známe, tam by všechna oddělení tvz. "dohledu" měla velký problém vysvětlit, co vlastně dělají ...
novinky.cz/.../...