Ombudsmanovi se nelíbí průtahy při vyplácení odškodění

Ombudsman učinil prověrku dvou resortů, které nejčastějí vyplácejí občanům odškodné - ministerstva práce a ministerstva spravedlnosti.

To, co my vidíme denně - tedy průtahy, obstrukce, zbytečné soudy pro pár korun, neochota a naschvály - kupodivu popsal i Varvařovský.

Ombudsmanovi se nelíbí průtahy při vyplácení odškodění

11-11-2010 15:13 | Zdeňka Kuchyňová

Pomalá práce, neuctivý přístup k lidem a předražení právníci u sporů pro pár korun. To všechno vyčítá veřejný ochránce práv Pavel Varvařovský ministerstvu spravedlnosti a ministerstvu práce a sociálních věcí, které jeho úřad prověřoval. Kritiku si oba resorty vysloužily také za průtahy při vyplácení odškodnění.

Poslech RealAudio: 16kbps 32kbps
Stáhnout: MP3

Pavel Varvařovský, foto: ČTKPavel Varvařovský, foto: ČTK Ombudsman kritizoval ministerstva za to, že poškozeným nepřiznávají náhradu za chyby státu a na banální soudní spory si berou právní zastoupení. Podle Varvařovského jde přitom často o zanedbatelné částky:

"Nejde o částky, které by stát zruinovaly. Člověk chce třeba 1500 korun. Stát se s ním soudí a na to si najme advokáta, i když ministerstvo má právní odbor, kde je právníků dost a prohraný soud stojí třeba desetkrát tolik, než byla podstata té věci, což je z říše absurdit."

Podle ombudsmana to dopadá například na lidi, kteří byli za komunismu protiprávně vězněni a odškodnění se domáhali deset let. Když pak po státu žádali zadostiučinění za desetileté starosti s vymáháním odškodnění, nedočkali se odezvy. Přitom chtěli mnohdy banální částky. Výtka je podle ministra práce a sociálních věcí Jaromíra Drábka příliš obecná. Chce slyšet o konkrétních případech.

Jaromír DrábekJaromír Drábek "Pokud dostanu od veřejného ochránce práv konkrétní podklady, ve kterých případech se to stalo u ministerstva práce a sociálních věcí, tak z toho samozřejmě vyvodím příslušná opatření. To je naprosto jasné. Nicméně na takto obecné tvrzení lze jen velmi těžko konstruktivně reagovat. Musím říct, že v minulosti bylo zvykem, že se veřejný ochránce práv především obracel nejdříve na instituci, kterou kritizuje a potom dával prohlášení do médií."

Podle Pavla Varvařovského byly také resorty spravedlnosti a práce při vyřizování žádostí pomalé. I když mají rozhodnout a odpovědět v šestiměsíční lhůtě, někdy se žadateli úředníci neozvali ani za rok. Laik pak mohl promeškat lhůtu pro soudní řešení. Ministerstvo spravedlnosti už podle Varvařovského slíbilo, že přístup k lidem zlepší: Jiří Pospíšil, foto: www.vlada.czJiří Pospíšil, foto: www.vlada.cz

"Bylo nám přislíbeno, že toto ministerstvo je schopno každou žádost do šesti měsíců zpracovat a říci tomu člověku buď ano nebo ne a pokud ano, tak s ním spolupracovat."

Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil uvedl, že se jeho úředníci snaží chyby napravit. Řada kauz přišla pod působnost ministerstva před dvěma lety a úředníci měli náhle na starosti několik set případů. V tuto chvíli má ministerstvo průtahy u 20 z nich, které chce do konce roku vyřešit.

Ombudsman kritizoval také to, že lidé na ministerstvech naráželi na neuctivost a nevlídné chování. Doslova řekl, "že s těmi lidmi je zacházeno tak, jako že obtěžují." Podle Pavla Varvařovského šlo mnohdy o lidi starší. Část z nich se zadostiučinění nedožila.

_______________________________

 

Viz také :

http://www.radio.cz/cz/rubrika/udalosti/ombudsmanovi-se-nelibi-prutahy-pri-vyplaceni-odskodeni

Bez přihlášení nemůžete vkládat příspěvky.