Dopis zákonodárcům

pspDnešního dne se sdružení K 213 obrátilo na všechny poslance a senátory s následujícími legislativními iniciativami:

______________________________

Poslanci a senátoři Parlamentu ČR

 

Vážení zákonodárci!

 

V návaznosti na náš předchozí dopis ze dne 3. dubna t.r., adresovaný senátorům, ohledně propuštění vězňů vězněných podle § 213, si vzhledem k novému vývoji dovolujeme vás oslovit s následujícími návrhy a podněty:

Novým vývojem rozumíme především poslední reakce ministra spravedlnosti Pospíšila, který se zpožděním 8-mi let konečně převzal naše myšlenky o zrušení § 213 (196) trestního zákoníku a vydává je nyní za své, když mu konečně došlo, že přeplněné věznice nic neřeší a jsou jediným hmateleným výsledkem jeho (zejména legislativní) práce na MSP.

Pro přehlednost stručně připomeneme předchozí legislativní vývoj:

-          Ministr spravedlnosti Pospíšil inicioval a navrhnul novelu trestního zákoníku, kde – v § 196 – podstatně zpřísnil trestní sazby za neplacení výživného, resp. neplnění vyživovací povinnosti. Na naše připomínky a protesty, že se jedná o ryze diletantský, žádnými výzkumy nepodložený návrh, který v praxi nepovede k ničemu jinému než k přeplněnosti věznic a k nadměrné zátěži státního rozpočtu, neboť problém neplacení výživného není problémem platební nevůle, ale převážně platební neschopnosti, nebyl brán zřetel. Bez odezvy zůstaly i naše nabídky seznámit - především zákonodárce - s problémy kolem neplacení výživného formou přednášky či semináře.

 

-          Návrh nového trestního zákoníku byl posléze jak Poslaneckou sněmovnou, tak i Senátem přijat a schválen. Ministr spravedlnosti při jeho obhajobě tehdy tvrdil, že se jedná o provizorium, které bude pozměňovacími návrhy ještě doplněno do konečné podoby (již jen tohle samo o sobě svědčí o naprosto diletantském přístupu ke tvorbě nových zákonných norem na MSP), to se však nikdy nestalo, a ministr Pospíšil následně tvrdil, že se trestní zákoník již natolik vžil a osvědčil, že žádné opravy či úpravy nejsou potřebné.

 

-          Přesně v souladu s našimi předpověďmi, nový trestní zákoník vedl k tomu, že byly brzy přeplněny věznice neplatícími rodiči, uvězněnými pro dluh, přičemž na jejich platební morálce se nic nezměnilo a ani změnit nemohlo za situace, kdy výživné je vyměřováno z ryze hypotetických, fiktivních příjmů, nemajících v ničem oporu, kterých osoba povinná zpravidla nejen nedosahuje, ale ani nikdy nedosahovala a dosahovat nemohla. Jedná se tedy o umělé, ničím nepodložené zadlužování řádných rodičů a jejich cílenou společenskou a ekonomickou likvidaci.

 

Tlak na státní rozpočet ze strany kolabujícího vězeňství se tak stal neúnosným, a teprve pod jeho tíží ministr spravedlnosti náhle otočil o 180° a najednou tvrdí, že by namísto uvěznění, které nic neřeší a k ničemu nevede, jenom k dalším dluhům, bylo lepší odebírat rodičům řidičské průkazy (a tedy jim znemožnit často poslední možnost obživy).

Naše sdružení tedy považuje za jednoznačně prokázané a osvědčené následující skutečnosti:

a.     Ministr spravedlnosti je naprosto nekompetentní osobou, která ani za 6 let svého působení v resortu spravedlnosti nemá o fungování tohoto resortu ani základní pojem a představu (natož pak o tom, kam tento resort vést a směřovat), jeho návrhy se pohybují ode zdi ke zdi, zcela postrádají jakoukoliv koncepci a jen diletantsky reagují na poslední vývoj (a populistická přání některých státem placených uskupení a spolků). To výmluvně svědčí nejen o osobě ministra Pospíšila, ale také o tom, jakými se dokázal obklopit spolupracovníky a jakou asi mají odbornou - a zejména pak morální - úroveň. Je proto zcela na místě, aby obě komory Parlamentu požádaly ministra spravedlnosti o podání vysvětlení – veřejnou a všeobecnou interpelaci ke všem členům obou zastupitelských komor – v níž by musel vysvětlit, na základě čeho navrhnul změnu trestních sazeb v novele trestního zákoníku, která ke kolapsu vězeňství jednoznačně vedla a předcházela mu.

Následně máme za to, že by obě komory měly společně iniciovat proces odvolání ministra z funkce a požádat předsedu vlády o okamžité pozastavení výkonu jeho funkce.

  b.   Dále máme odůvodněně za to, že by se obě komory Parlamentu ČR měly – rukou společnou a nerozdílnou – podílet na legislativní iniciativě v tom duchu, aby byl neprodleně změněn současně platný trestní zákoník a bezodkladně z něj vypuštěn § 196 (o trestnosti tzv. zanedbání vyživovací povinnosti), a to - jakožto přežitý paragraf pocházející z období komunistické totality - bez náhrady.

  c.    Konečně, v duchu a v souladu s předchozími návrhy a iniciativami navrhujeme oběma komorám Parlamentu   uspořádání přednášky či semináře na téma placení či neplacení výživného, jeho vyměřování a zejména pak jeho vymáhání – s tím, že odpovědné státní orgány, především pak MSP, v tomto směru zcela selhaly, jejich dobře placené „expertní skupiny“ nejsou ničím jiným nežli bezcennými zájmovými a debatními kroužky nedokonalých a neschopných právníků, kteří se v praxi neuměli jinak uživit a kteří o problému nejen nic neví, ale často ani vědět nechtějí, s tím, že jedinou skutečnou expertní skupinu v této oblasti představuje státem nejen neplacené, ale permanentně perzekuované občanské sdružení Klub 213.

K naznačené spolupráci ve všech těchto směrech nabízí naše sdružení legislativním orgánům státu pomocnou ruku a věří, že tentokráte – už vzhledem k hloubce problému a naléhavosti řešení situace – bude také přijata a využita.

Za sdružení K 213

Ing. Jiří Fiala

předseda sdružení

 

V Košíku, dne 18. května 2012

___________________________________

Poslanci_a_senatori__Parlamentu_R_-__213_-_01

Poslanci_a_senatori__Parlamentu_R_-__213_-_02

Bez přihlášení nemůžete vkládat příspěvky.