Vedlejší země : Moravské Colorado

O prázdninách - čas cest a romantiky. Proto - poznejte vedlejší země království. A často se budete divit. 

 

Pro nemilovníky historie - to jsou : Morava, Slezsko, obě Lužice, dnes již ke království nepříslušné, Chebsko. 

Dnes se vydáme na středoseverní Moravu, na trať kolem Jeseníků, vedoucí z Olomouce. 

Jezdíte-li občas do Ostravy (a její přidružené sestry, Opavy) a máte-li pocit, že hlavní trať, nejvytíženější v republice, už dobře znáte a nudí Vás - a nemáte zrovna tolik naspěch, případně jedete-li den předem, než tam potřebujete být (což při těchto vzdálenostech z Čech a spolehlivosti vlaků doporučuji, nechcete-li občas zažít nervák s tím, jestli na čas dojedete), udělejte si malou odbočku : Přímo do Colorada. Výstižnější název mě nenapadl. 

Pojedete o něco déle (než po hlavní trati), ale zato poloprázdným vláčkem, vydávaným za rychlík - a s tak kouzelnými výhledy kolem, že to opravdu stojí za vidění. Vlastně mě překvapilo, že ač jsem se po vlasti české už něco najezdil, tuhle trať neznám. Protože za poznání rozhodně stojí. 

Dosti prudce, do hor stoupající trať, probíhá buďto zářezem, nebo na mostech a v tunelech. Při pohledu na to, co původní stavitelé dokázali, se až obdivně tají dech - protože v mnoha úsecích by bylo problémem i pěšky projít, natož tam postavit trať. 

Hluboké údolí, jímž šumí divoká Bystřice, podemílající při rozvodnění trať,  přechází místy v otevřené výhledy a stejně strmé kopce podél trati. Výhledy na prudké bukové stráně, vzájemně se překrývající a budící až závrať ze strmosti,  jež vyběhnout by bylo i pro Zátopka celodenním cvičením dostačujícím. 

A - nikde nikdo. Opuštěnější krajinu byste v Čechách sotva našli. To musíte až sem, na střední Moravu, i když mohutnou Olomouc máte kousek za zády. Kupodivu, nerodí asi tolik trampů, aby stačili zaplavovat místní krajinu - anebo jezdí do Čech. 

Ale pro chataře, chalupáře, táborníky všeho druhu, trappery a prospektory, byste vhodnější krajinu sotva kde našli. 

V první části trati, po Domašov nad Bystřicí, ještě přidejte i romantiku zdivočelé země. Tedy - vysídlených a opuštěných Sudet, kde právo platilo pro ty, co měli zrovna nabitou zbraň. 

Ne že by ty Sudety dál nepokračovaly, ale tady si na ně přímo můžete sáhnout. Obě hlavní nádraží, jak v Domašově, tak i v Hrubé Vodě ještě nesou znatelné a čitelné německé názvy a nápisy, takže si i snadno dovodíte, jak se to tu jmenovalo předtím, než Němci nuceně odtáhli. 

Bohužel, jsou tyto budovy v desolátním stavu, patrně určené k likvidaci - stejně, jako o stanici dál, v Moravském Berouně, kde už původní nádraží zbořeno bylo. A - nahrazuje ho uniformní, bezcenná, byť nová budova, všude stejná a všude stejně uniformní - bez vztahu ke krajině i k lidem. 

I proto, bych se velmi přimlouval : Važme si historie, a to i té, co se nám nemusí líbit. Je to naše největší bohatství. Z kusu země dělá vlast právě to, co v ní prožily naše generace předků - a to, že o tom víme. 

Ta nádraží, když už se nezbořila hned po válce, bych dnes už navrhoval zachovat. A opravit. Do jejich původní podoby - největší slávy. I s těmi německými nápisy. Ty nás přece nezabijí. Je to naopak důkaz velikosti vyspělého národa - že takovéto budovy už považuje za neškodnou, ale cennou historii. 

Historii si nikde nekoupíme, ani neukradneme. A když si ji sami zničíme, jinou mít nebudeme. 

Než dojedete do Bruntálu, dnes již opuštěného mohutnou sovětskou okupační armádou (taky kus historie), naskytne se Vám již ohromující pohled na Praděd, památnou a nejvyšší to horu Moravy. Přirovnal bych ji k Ještědu. Také takový podlouhlý protáhlý hřbet... A na něm - známá a zdaleka viditelná rozhledna a vysílač. 

V Dětřichově se trať převáží - a začne klesat. Právě jste přejeli jedno evropské rozvodí. Za Vámi to teče do Bystřice (a tedy do Moravy - a Černého moře) - před Vámi se to již svažuje na druhou stranu, a tedy do Opavy - a tím i do Odry - a Baltického moře. Na sever. Což Vám připomenou Milotice nad Opavou. 

Podél Opavy pak pojedete celou cestu z Krnova až do Opavy, a to v těsné blízkosti hranice. Ta je občas z okna vidět a připomene se ať už patníky, či cedulemi - Granica Państwa .. 

 

Do Ostravy se tak panstvo dostane i jinudy než přes Svinov.

Všude můžete jít po dvou cestách. Jedné - pracovní a rychlé - druhé - prázdninové - a - vyhlídkové. 

A protože jsou zrovna prázdniny, a je krásně - doporučuji vřele tu druhou... A celou cestu tam můžete snít - při pohledu na okouzlující, moravskou, a později i slezskou, hornatou i rovinatou krajinu. 

 

________________________

________________________

 

Železniční trať Olomouc – Opava východ (v jízdním řádu pro cestující označená číslem 310) je jednokolejná trať, součást celostátní dráhy. Trať vede z Olomouce hlavního nádraží přes Valšov, Bruntál, Milotice nad Opavou a Krnov do Opavy. Na trati se nachází pět tunelů. Provoz na trati byl zahájen v roce 1872.

 

A dostanete se po ní - do Moravského Colorada... 

 

_____________________________

_____________________________

 

  

 

 

______________________________

______________________________

 

 

 

 

_________________________________

_________________________________

 

 

Comments  

0 # Ing. Jiří Fiala 2022-08-05 19:47
Krásný článek o mém sousedství, děkuju za něj !
Hezký den, Jirko :)
Bára

Bez přihlášení nemůžete vkládat příspěvky.